השיח הציבורי סביב שכרם של נבחרי ציבור בישראל, ובפרט חברי הכנסת, מעורר עניין רחב ומהווה מוקד לביקורת, שאלות ודיונים ציבוריים נרחבים. ציבור רחב מבקש להבין כיצד נקבע שכרם של אנשי ציבור אלה, אילו זכויות נלוות עומדות לרשותם, ואיך שכר זה משקף את אופי תפקידם והאחריות הציבורית המוטלת עליהם. תפקיד חבר כנסת איננו עבודה רגילה. מדובר בשליחות ציבורית ובתפקיד שמשלב חקיקה, בקרה ממשלתית וייצוג ציבורי רחב, אך עם זאת הוא כפוף לבחינה ציבורית מתמדת. שאלת השכר נוגעת בלב המתח שבין תגמול ראוי לתפקיד מרכזי במנגנון הדמוקרטי לבין חובת מידה, שקיפות והגדרה תקציבית זהירה.
מהו שכר של חבר כנסת
שכר של חבר כנסת נקבע על ידי ועדת הכנסת בהתאם להמלצות ועדת שרים מיוחדת. נכון לשנת 2024, חבר כנסת משתכר בכ-49,000 שקלים ברוטו בחודש. בנוסף לשכר הבסיסי, חברי הכנסת זכאים להחזרי הוצאות, רכב צמוד, קצובת תקשורת, ולשכה עם צוות עוזרים פרלמנטריים.
הגופים הקובעים את שכר חברי הכנסת
שכרם של חברי הכנסת אינו נקבע על-ידם, אלא באמצעות מנגנון מוסדר שמטרתו להבטיח שקיפות ושיקול דעת אובייקטיבי. על פי חוק, הסמכות לקבוע את תנאי השכר וההטבות של חברי הכנסת מצויה בידי ועדת הכנסת. בפועל, קביעת השכר נעשית בהתאם להמלצותיה של ועדה ציבורית עצמאית, ולעיתים גם על-פי תקנות שגובשו בהחלטות ממשלה ובליווי המלצות משרד האוצר.
בעשורים האחרונים הונהגה מדיניות של קישור שכר חבר כנסת למדד שכר המגזר הציבורי או הממוצע במשק. גישה זו נועדה לחבר את שכרם של נבחרי הציבור לשינויים הכלכליים במשק, ולהימנע מהעלאות שכר פרסונליות העלולות ליצור ניגוד עניינים. מדי שנה, מתעדכן שכר הבסיס בהתאם לשינויים במדדים אלה.
רכיבי השכר וההטבות הנלוות
בנוסף לשכר החודשי, חברי הכנסת זכאים למגוון רחב של תנאים נלווים אשר מסדירים את כלל צורכיהם במסגרת מילוי תפקידם. התנאים הללו נקבעים מתוך הבנה שהתפקיד דורש זמינות מלאה, נסיעות רבות ועבודה אינטנסיבית, לעיתים שבעה ימים בשבוע ובשעות שאינן שגרתיות.
- החזר הוצאות: כולל הוצאות לצורכי נסיעות, שהות, קיום קשר עם הציבור ועוד.
- שירותי רכב: לחבר הכנסת מוקצה רכב צמוד מתוקף תפקידו, בדרך כלל רכב בדרג ביניים.
- לשכה פרלמנטרית: כל חבר כנסת זכאי ללשכה בכנסת ובדרך כלל גם בלשכה ציבורית מחוץ למשכן, לרוב בעיר מגוריו, ממומנת על ידי המדינה.
- עוזרים פרלמנטריים: כל חבר כנסת זכאי להעסקת עוזרים אישיים, בדרך כלל עד שלושה, שהתשלומים עבור שכרם משולמים מתקציב הכנסת.
- תקשורת וטלפוניה: קיימת קצבה לתקשורת – טלפוניה ונייד, אינטרנט, ציוד משרדי ועוד.
היבטים משפטיים ורגולטוריים
הקביעה והעדכון של שכר חבר הכנסת מעוגנים במסגרת חוק יסוד: הכנסת ותקנון הכנסת, ובמנגנונים של רגולציה ציבורית. החוק קובע בין היתר את סעיפי הנאמנות, השקיפות והמגבלות על חברי הכנסת, לרבות ניגודי עניינים וחובת גילוי נאות בנוגע להכנסות.
מבקר המדינה ממלא אף הוא תפקיד בפיקוח על הוצאות הח"כים, בעיקר באמצעות בקרות תקופתיות על תקציבי הלשכה הפרלמנטרית. במידה ומתגלים חריגות או שימושים פסולים במשאבים הציבוריים, יכולים להיפתח הליכים משמעתיים ואף פליליים.
שכר ח"כים בהשוואה לתפקידים ציבוריים אחרים
השכר של חברי הכנסת ממוקם בטווח העליון של השכר במגזר הציבורי. עם זאת, חשוב להבחין בין השכר לבעלי משרות ציבור בשירות המדינה – כגון שופטים, נושאי משרות בכירות בשירות המדינה או קציני צה"ל בכירים. בטבלה הבאה מושוות רמות השכר של מספר בעלי תפקידים ציבוריים נבחרים:
| תפקיד | שכר חודשי משוער (ברוטו) |
|---|---|
| חבר כנסת | כ-49,000 ש"ח |
| שר בממשלה | כ-55,000 ש"ח |
| שופט בית משפט מחוזי | כ-55,000–57,000 ש"ח |
| רמטכ"ל (בעת כהונתו) | כ-65,000 ש"ח |
| מנכ"ל משרד ממשלתי | כ-45,000–50,000 ש"ח |
השוואה זו מבליטה את העובדה ששכר חברי הכנסת אמנם גבוה, אך תואם רמות שכר של תפקידי מפתח במדינה. בנוסף, תנאי השירות יוצאים דופן מבחינת לחץ, אחריות ציבורית, שעות פעילות והצורך בזמינות כמעט מלאה.
פרישת ח"כ וזכויות סוציאליות
חברי כנסת שפורשים לאחר שירות ממושך עשויים להיות זכאים לפנסיה תקציבית, בהתאם לכללים שנקבעו על פי תקנון הכנסת ולפי חוק הגמלאות לנושאי משרה ברשויות השלטון. עם זאת, עבור חברי כנסת שנבחרו החל משנות ה-2000 ואילך, הוחל הסדר פנסיוני חדש המבוסס על הצבירה האישית ולא על פנסיה תקציבית, כחלק ממגמה כללית לצמצום עלויות מערכת השירות הציבורי.
חוץ מהפנסיה, ניתנים לעיתים מענקי פרישה, מענקי הסתגלות ואף שירותים מסוימים לאחר הפרישה, הכול בהתאם לוותק ותנאי פרישתו של חבר הכנסת.
שקיפות וביקורת ציבורית
כחלק מהחתירה לשקיפות, הכנסת מפרסמת באתרה את כל פרטי השכר, התנאים הנלווים והתקציבים שמוקצים לכל חבר וחברת כנסת. בנוסף, ההוצאות על העוזרים הפרלמנטריים, הוצאות הלשכה, והחזרים שונים מתועדים באופן שמיועד לציבור. שקיפות זו נועדה לאפשר ביקורת ציבורית ותקשורתית עניינית, ולהבטיח ניהול תקין של משאבים ציבוריים.
סיכום
שכרם של חברי הכנסת משקף את המתח הקיים בין תגמול הולם לגודל האחריות הציבורית המוטלת על נבחרי הציבור, לבין הצורך במידתיות, שקיפות ופיקוח ציבורי. המנגנונים הקיימים נועדו לאזן בין אלו, והמערכת מתקיימת כיום תחת עקרונות של בקרה, קביעת קריטריונים אובייקטיביים וחוקיים, והגנה מפני ניגודי עניינים. כמו בכל תחום בו מעורבים כספים ציבוריים, גם במקרה זה נדרשת ערנות מתמדת לשמירה על אמון הציבור בעבודת הכנסת ובשליחיה.
