הזכות לשבות מהעבודה נתפסת כאחת מהאבנים המרכזיות בבניין יחסי העבודה הקיבוציים המודרניים. מדובר בזכות שמעוררת לעיתים קרובות ויכוחים ציבוריים, משפטיים וכלכליים, בשל השפעתה הישירה על חיי היומיום, על המשק ועל יחסי הכוח בין עובדים למעסיקים. ישראל, כמדינה דמוקרטית בעלת כלכלה חופשית, מכירה בחשיבותה של זכות זו, אך בו בזמן מציבה לה גבולות משפטיים ברורים כדי לאזן בין האינטרסים השונים והפגיעות הפוטנציאליות בצדדים נוספים, דוגמת המעסיקים והציבור הרחב.
מהי זכות שביתה
זכות שביתה היא זכות של עובדים להשבית את עבודתם באופן קולקטיבי כאמצעי לחץ במסגרת סכסוך עבודה. מדובר בזכות יסוד הנהנית מהגנה חוקית ומשמשת כלי לגיטימי לשיפור תנאי עבודה או למאבק על זכויות עובדים. הזכות מוכרת בפסיקה ובחקיקה בישראל כשייכת לחופש ההתארגנות הקיבוצית.
ההכרה המשפטית בזכות השביתה
בישראל, זכות השביתה אמנם אינה מעוגנת באופן ישיר בחקיקה ראשית, אך הפסיקה הכירה בה כזכות יסוד המשתייכת לחופש ההתארגנות, ומעניקה לה תוקף חוקתי דרך ההגנה על חופש ההתאגדות בהתאם לפרשנותו של חוק-יסוד: חופש העיסוק. בג"ץ קבע לא אחת כי מדובר בזכות מרכזית ביחסי העבודה הקיבוציים, אשר מטרתה לאזן את יחסי הכוחות בין העובדים לארגון המעסיקים.
בפסיקה המנחה בג"ץ 1074/93 ההסתדרות הכללית נ' בית הדין הארצי לעבודה, חיזק בית המשפט העליון את מעמדה של זכות השביתה, כאשר הכיר בה כזכות המוגנת משפטית כל עוד היא מתקיימת לפי הכללים שנקבעו בדין ובפסיקה. במקביל, נמצא כי זכות זו חייבת להתקיים באיזון מול זכויות אחרות – ובהן זכות הקניין של המעסיק, חופש התנועה של הציבור, וזכויותיהם של צדדים שלישיים.
ההבחנה בין סוגי שביתות
המשפט הישראלי מבחין בין סוגים שונים של שביתות, ולא כולן נהנות מהגנה מלאה. ההבחנה החשובה מתבצעת בין “שביתה לגיטימית” לבין “שביתה פרועה” או “שביתה פוליטית”. מבחינה משפטית, שביתה לגיטימית היא כזו שנערכת על רקע סכסוך עבודה קיבוצי, שהיא מתואמת עם ארגון העובדים המייצג, ובעקבות דיווח כחוק למשרד העבודה והמתנה של 15 ימים של "צינון".
מנגד, שביתה שנעשית ללא הכרזה כדין, או שנעשית ממניעים שאינם קשורים לתנאי עבודה – כמו שביתה בעלת אופי פוליטי – אינה נהנית מאותן ההגנות המשפטיות ועשויה להיחשב כעבירה משמעתית או אף כהפרת חוזה העבודה מצד העובדים.
הליך ההכרזה על סכסוך עבודה
כחלק ממנגנון ההסדרה של השביתה בישראל, נדרש הליך פורמלי לקיומה. תחילתו בהכרזה על סכסוך עבודה על ידי ארגון העובדים המוכר, לדוגמה ההסתדרות הכללית או ההסתדרות הלאומית. ההכרזה הזו דורשת הודעה מסודרת למעסיק ולממונה הראשי על יחסי העבודה במשרד הכלכלה. מרגע ההכרזה, מתחיל מרוץ הזמן של 15 ימים הידועים כתקופת “צינון”. רק לאחר מועד זה יכולים העובדים לצאת לשביתה חוקית, כל עוד לא נוצל הזמן לגישור או הגעה להסכם.
רק אם מתקיימים כל התנאים הללו – ובתנאי שמדובר בשביתה שנועדה לשפר תנאי עבודה או להיאבק על זכויות עובדים – תיחשב השביתה חוקית ותישען על ההגנות הניתנות בחוק ובפסיקה.
השלכות משפטיות וכלכליות של שביתה
לזכות השביתה השלכות מהותיות הן לעובדים, הן למעסיקים והן לציבור הרחב. עובדים השובתים בשביתה לגיטימית אינם זכאים לשכר על ימי השביתה, אם כי הם מוגנים מפני פיטורים בגין ההשתתפות בה. מאידך, עובד שמשתתף בשביתה לא חוקית עשוי לעמוד בפני סנקציות חמורות, לרבות פיטורים או תביעות נזק.
מבחינת המעסיקים, שביתה משמעותית עלולה להסב נזקים חמורים לתפוקה ולעמידה בהתחייבויות חוזיות. ישנם גם מקרים שבהם גופים עסקים תובעים פיצוי בגין נזקים ישירים שנגרמו בשל שביתה לא חוקית או קיצונית, מה שעלול לחשוף את נציגות העובדים לאחריות נזיקית.
גם לציבור הרחב יש לעיתים השפעה ישירה מן השביתות, במיוחד כאשר מדובר בשירותים חיוניים כמו נמל, תחבורה ציבורית, שירותי בריאות או תפעול רשות שדות התעופה. שביתות בגופים אלה כפופות לאילוצים נוספים מחמת הפגיעה החברתית האפשרית, והחוק מתיר לעיתים התערבות של בית הדין לעבודה לשם הגבלת היקפן או חיובן במתן שירותים חיוניים בזמן השביתה.
כללים לעובדים בגופים חיוניים
במקרים של שביתה בשירותים ציבוריים חיוניים, קובעת הפסיקה כי יש להבטיח שירותים מינימליים לציבור לשם שמירה על החיים, הבריאות והביטחון הציבורי. לפיכך, פעמים רבות בבקשות לצווי מניעה זמניים מנהליים, מעורב בית הדין הארצי לעבודה, השוקל את היקף הפגיעה הצפויה ואת הצורך באיזון האינטרסים.
- חייבת להינתן הודעה מוקדמת מספקת לציבור המושפע מהשביתה.
- יש להבטיח קיום "שירותים חיוניים" – למשל, טיפול רפואי דחוף או תפעול נמל ימי למקרי חירום.
- קיימת לרוב חובה לקיים משא ומתן אפקטיבי טרם היציאה לשביתה.
מגמות עכשוויות בפסיקה ובחקיקה
בשנים האחרונות ניכרת מגמה של הגברת הפיקוח על זכות השביתה, בעיקר במקרים של תאגידים בשירות ציבורי. בתי הדין לעבודה הרחיבו את בחינת "המידתיות" של אמצעי השביתה, תוך התחשבות גם בנזק הנגרם לציבור, וכן ניכר שימוש גובר בצווי מניעה וגישור טרם כניסה לשביתה בפועל, במיוחד בענפים רגישים.
בנוסף, עלתה יוזמה במערכת החקיקה לקידום חוק יסוד שיסדיר באופן ישיר את זכות השביתה כחלק מחופש ההתאגדות, בדומה למקובל במדינות אירופאיות. אף כי זו טרם נכנסה לתוקף, היא משקפת מגמה של עיגון חוקתי מפורש יותר למנגנוני האיזון בין זכויות בסיס של עובדים לבין אינטרסים כלל-משקיים וציבוריים.
סיכום
זכות השביתה מהווה נדבך חשוב במערכת יחסי העבודה הקיבוציים בישראל, ומעוגנת בשלד של משפט העבודה למרות היעדר עיגון ישיר בחקיקה ראשית. עם זאת, מדובר בזכות מורכבת המוקפת בקווים משפטיים שמתחייבים מהצורך לאזן בין חירויות העובדים לבין זכויות ואינטרסים אחרים. ההבחנה בין שביתה לגיטימית לשביתה בלתי חוקית, החובה לקיים הליך מוסדר בטרם יציאה לשביתה, והתייחסות זהירה למצבים של חשיפה ציבורית – כל אלו ממחישים את הרגישות, אך גם את ההכרח, שבשמירה על איזון נכון בין עקרונות דמוקרטיים ליציבות תעסוקתית וחברתית בישראל.
