בעולם שמקדש ערכים של עשייה חברתית ותרומה לקהילה, למחוקק הישראלי תפקיד מרכזי בעידוד תרומות למוסדות ציבוריים באמצעות תמריצים פיננסיים שמקטינים את הנטל המיסויי על הציבור. אחד מהכלים המרכזיים לכך הוא מנגנון "החזר המס על תרומה", המאפשר לתורמים למוסדות מוכרים ליהנות מהטבות מס משמעותיות. מנגנון זה אינו רק אמצעי למתן הקלות כלכליות, אלא גם קריאה לפעולה לציבור הישראלי לקחת חלק בעשייה חברתית.
מהו החזר מס על תרומה?
החזר מס על תרומה הוא זיכוי מס הניתן לתורמים בגין תרומות כספיות למוסדות ציבוריים או גופים מוכרים על פי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה בישראל. ההחזר מתקבל כאחוז מסוים מסכום התרומה, אותו ניתן לקזז מהמס שמשלמים, בהתאם לתקרות הזיכוי הקבועות בחוק.
הבסיס המשפטי להחזר מס על תרומה
החזר מס על תרומות בישראל נשען על סעיף 46 לפקודת מס הכנסה [נוסח חדש], הקובע זיכוי ממס לתורמים שמבצעים תרומה למוסדות ציבוריים שמוכרים לפי הוראות סעיף זה. סעיף החוק מפרט את הקריטריונים שבהם נדרש לעמוד גוף כדי להיות מוכר כמוסד ציבורי לצורך קבלת תרומות מזכות בהחזר. כך, למשל, על המוסד המוטב לפעול למען מטרה ציבורית, כגון חינוך, בריאות, דת או רווחה, תוך עמידה בתקנים שקובעים הרשויות המוסמכות.
חשוב להדגיש כי התרומה חייבת להיות כספית, ולא ניתן לקבל החזר בגין תרומות שאינן כספיות (כגון תרומה של מוצרים או שירותים). כמו כן, ישנן תקרות הקובעות את סכום התרומות המזכות בהחזר, כאשר החישוב מבוצע בהתאם להכנסה החייבת של התורם.
התהליך לקבלת החזר המס
התהליך לקבלת החזר המס מתחיל באישור קבלה מהמוסד הציבורי שקיבל את התרומה. על קבלה זו לכלול את פרטי המוסד המוטב, מספרו במרשם מוסדות ציבוריים לפי סעיף 46, ואת סכום התרומה. לאחר מכן, התורם נדרש לצרף את הקבלה לדוח השנתי שהוא מגיש לרשות המסים. עבור שכירים, שאינם מגישים דוח שנתי באופן שוטף, ניתן להגיש בקשה ייעודית להחזר באמצעות טפסים המיועדים לכך.
לאחר קבלת הבקשה, רשות המסים בוחנת את עמידת המוסד המוטב בקריטריונים החוקיים ואת זכאות התורם להחזר. אם נמצא שהתורם עומד בדרישות, סכום ההחזר מועבר ישירות לחשבון הבנק של התורם.
תחולת הזיכוי ותקרות החוק
גובה הזיכוי ממס הוא אחוז משמעותי מסכום התרומה (נכון לשנת 2023, מדובר בזיכוי בשיעור של 35% עבור יחידים ו-23% עבור חברות). עם זאת, החוק קובע תקרות ברורות: סכום התרומה המזכה לא יכול לעלות על 30% מההכנסה החייבת של התורם, או על סכום מקסימלי שהתעדכן בשנה הרלוונטית (כגון 9,697,000 ש"ח בשנת 2023 – לפי רשות המסים).
במקרים שבהם סכום התרומה עולה על התקרה השנתית, החוק מאפשר לתורם לנייד את יתרת התרומה לשנים הבאות (עד תקרה של שלוש שנים). כך ניתן למקסם את ההטבה לאורך זמן, וליהנות מזיכוי גם כאשר התרומה גדלה באופן משמעותי.
מגמות והתפתחויות בתחום
בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה במודעות הציבורית לגבי תמריצי מס בגין תרומות. מאמצי הרגולציה מתמקדים בהרחבת השימוש בכלי זה לטובת עידוד תרומות גדולות יותר מחד, ושיפור הבדיקות על המוסדות המוכרים מאידך. לאור זאת, רשות המסים פועלת לייעול התהליך, הן על ידי דיגיטציה של טפסי הבקשה והן על ידי פיקוח הדוק יותר.
במקביל, התורמים הגדולים בישראל הפכו מודעים יותר לזכויותיהם לפי החוק, ונוהגים להיוועץ במומחים לצורך הבנת הדרכים האופטימליות למימוש ההחזר. חלקם אף מתכננים את התרומות כך שיעלו בקנה אחד עם תקרת ההטבות המותרת, תוך שימוש בחוק ככלי אסטרטגי לתכנון פיננסי.
דוגמאות מעשיות
למשל, אדם פרטי שהכנסתו השנתית החייבת עומדת על 300,000 ש"ח ותרם סכום של 40,000 ש"ח למוסד ציבורי מוכר. מכיוון שהתקרה עומדת על 30% מההכנסה החייבת, רק 30,000 ש"ח מתוך התרומה שלו יהיה זכאי לזיכוי בשיעור של 35%. כלומר, אדם זה יוכל ליהנות בזיכוי בסך 10,500 ש"ח ממס הכנסה, בעוד יתרת התרומה (10,000 ש"ח) תוכל להיות מועברת לשנה הבאה.
דוגמה נוספת: חברה שחלק מהתאגידים שברשותה תורמים מיליוני שקלים מדי שנה למוסדות ציבוריים, משויכת לזכאות בזיכוי של 23% מהסכום הכולל של התרומה, בכפוף לתקרות החוק. כך נוצר פוטנציאל לחיסכון כספי משמעותי המנוצל היטב על ידי התאגיד לתכנון מס יעיל.
סיכום
מנגנון החזר המס על תרומות מהווה כלי חשוב בעידוד אזרחי ישראל והחברות הפועלות בה לפעול למען החברה, תוך קבלת תגמול כלכלי משמעותי. עם זאת, השימוש במנגנון זה מצריך הקפדה על נהלים ברורים, עמידה בהוראות הדין ותכנון מושכל של אופן התרומה והתזמון שלה. יישומו הנכון של החוק לא רק תורם לצמצום נטל המס על הפרט, אלא גם מחזק את מוסדות החברה האזרחית ותשתיותיה.
